aanpassing en opening vernieuwde speelplaats

“Joepie, speeltijd!” klinkt voor sommige leerlingen eerder als “Help, speeltijd!”

Dat vrije tijd ook stress kan betekenen, klinkt misschien wat raar. En toch geldt dit vaak voor onze leerlingen met ASS. Ze vinden ‘hun draai’ niet op de speelplaats.

Ze weten niet wat ze moeten doen.

Ze klampen zich vast aan de leerkracht die toezicht houdt.

Ze weten niet hoe ze kunnen vragen om mee te spelen met anderen of ze doen dit op een onhandige manier (door anderen te duwen, vast te pakken,…)

Ze hebben last van het lawaai op de speelplaats.

Ze weten niet wat ze met het spelmateriaal kunnen doen.

Ze kunnen niet kiezen uit het aangeboden spelmateriaal.

Ze durven niet spelen omdat ze bang zijn dat ze te laat terug in de rij zullen staan.

STRESS…

Hoe kunnen we die stress verminderen voor kinderen met ASS?

Lees meer...

Onze speelplaats is aan het veranderen

 

HOERA! HOERA!

Onze speelplaats is volop aan het veranderen…

We hadden het er al vaak over. 
We zouden zorgen voor meer duidelijkheid op de speelplaats. 
Duidelijkheid maakt het speelplaatsgebeuren aangenamer voor kinderen met ASS,  maar zeker ook voor de andere kinderen.
Het voetbalveld is duidelijk afgebakend nu. 
Wie op de speelplaats komt, wordt niet meer onder de voet gelopen.  Er is een nieuwe kippenren en we hebben bloembakken op wieltjes, die een stukje rustige speelplaats afbakenen, …

Juf Sophie gaf aan iedereen de kans om in de turnles het nieuwe spelmateriaal te leren kennen en uit te proberen.  Elke maand kunnen de leerlingen uit ander speelgoed kiezen (zie ook foto’s aan de deur van het gele gebouw, waar de “winkel” is).

We bestelden ook nog twee hangrekken/buitelrekken, netten voor de voetbaldoelen en misschien komt er ook een glijbaan.  Die krijgen hun plaats op onze school voor 1 juni 2011. 

Want op woensdagvoormiddag 1 juni wordt onze speelplaats officieel geopend.

Graag nog even vermelden dat we onze sponsors enorm dankbaar zijn: de vriendenkring van de Brug (de Leuning), CERA, ROTARY Harelbeke.  Zonder hen zou het niet gelukt zijn om zoveel mooi, nieuw en degelijk materiaal aan te kopen.  En niet te vergeten: tuinman Ward die heel wat werk verricht heeft in de krokusvakantie opdat wij zouden kunnen genieten van onze splinternieuwe speelplaats.

Of er nu meer en beter gespeeld wordt in de Brug? 

Wees maar zeker!!!

Ach, de foto’s spreken voor zich. (zie foto' s op de website) 

Juf Els Debuyck ( BLIO en IB ASS)

 

time timers

time timers

Misschien zag je al eens een time timer bij ons op school of hoorde je er je kind over vertellen. Maar wat is dat nu precies?
Een time timer is een klok die toont hoe lang iets nog zal duren. Je kan de time timer naar keuze instellen tot op een uur, een kwartier, 5 minuten en zelfs tot op 1 minuut. Je ziet de tijd wegtikken doordat de rode schijf langzaam wegschuift. Als het rood weg is, is de tijd om. Wie in klas een time timer heeft, kan de juf of meester het volgende horen zeggen:

“Als het rood weg is, mag je stoppen met werken.”
“Als het rood weg is, ga ik een verhaal vertellen.


“Je mag spelen tot het rood weg is.”
“Je moet even apart gaan zitten tot het rood weg is, dan mag je terug meewerken.”

Het grote voordeel van de time timer is dat je tijd kan verduidelijken zonder dat een kind de klok moet kunnen lezen.
Je kan de time timer voor een grote groep gebruiken. Soms is de time timer een goede oplossing voor één bepaald kind, opdat het bij elke activiteit zou zien hoe lang het nog moet werken.
Sinds januari 2011 hebben we in elk lokaal van onze school een grote of kleine time timer. De meeste hebben een ‘biepgeluid’ dat aangeeft wanneer de tijd om is.
Een handig hulpmiddel dat op heel veel scholen gebruikt wordt!
En niet alleen op school. Ook thuis kan dit een prima hulpmiddel zijn.
Wil je meer weten? Vraag er gerust naar bij ons op school. Je vindt ook informatie op de volgende website: www.timetimer.nl

Lees meer...

Als het voor de hand ligt... zeg het me.

 

“Als het voor de hand ligt… Zeg het me.”

(Ros Blackburn, volwassene met ASS, 10 december 2010)

 Autisme Centraal bestaat 10 jaar. En dat zullen we geweten hebben! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Op 10 december gingen juf Trui en ik naar de studiedag in Antwerpen.  Er waren 1750 mensen aanwezig. 
Het thema was: STERK! IN AUTISME.
Een boeiend thema, want we kregen die dag vooral te horen wat de sterktes kunnen zijn van mensen met ASS.  Dit werd ons verteld door mensen die heel veel weten over ASS, maar ook door volwassenen met ASS.
Ik wil jullie graag enkele uitspraken meegeven die we hoorden tijdens het panelgesprek tussen Michiel Devlieger en Marc Uytterhoeven (bekende Vlamingen), Rick de Leeuw en Lydia Rood (bekende Nederlanders) en Wendy Vinck en Albert van Dalen (volwassenen met ASS).
De moderator was Tom Van Dyck.

Lees meer...

joepie!! Feest!! of Help! Feest!

 

Joepie!! Feest!! of Help! Feest!

Het is zoals het is.  Kinderen met ASS hebben duidelijkheid nodig.

Het is zoals het is.  Kinderen met ASS hebben het daardoor vaak moeilijk als er feest is.  Wie komt er?  Hoe lang duurt het?  Waar gaat het door?  Wat kan ik daar doen?  Krijg ik een cadeau?  Maar welk cadeau zal dat dan zijn?
Cadeautjes, verrassingen, feesten, … niet iedereen vindt het leuk.  Raar maar waar.  Kan je je kind hierbij helpen?  Zeker wel! Met een periode vol feesten en cadeautjes in het vooruitzicht, graag een tip hierover.

Wist je dat het heel veel stress kan wegnemen bij kinderen met ASS als ze op voorhand weten wat hun cadeau zal zijn?  Het klinkt raar, maar het is echt zo!! Zelfs de Sint vindt het niet erg om voor sommige kinderen op voorhand te zeggen wat hij zal brengen...
Bij een feest kan het al voldoende zijn om een soort stappenplan op te maken en dat te overlopen met je kind.  Hieronder een voorbeeld.  Ik haalde het uit de map “Wijzer Onderwijs Autisme—wijzer met ouders” van CEDgroep.  www.cedgroep.nl

Dit is slechts een voorbeeld.  Je kan het natuurlijk aanpassen zoals je het wilt.  Mijn wens?  Dat een feest voor iedereen een echt feest mag zijn.

Juf Els D.